2012. nov 18.

Májgombóc leves a betegnek

írta: mood reader
Májgombóc leves a betegnek

Tegnap az osztályunk csapatépítésen vett részt Egerben. Ezek mindig jó alkalmak arra, hogy kicsit kiengedjük a gőzt. Ugyanakkor pihenésről szó sincs:) Kissé leharcolva tértem haza az egész napos gyaloglás, falmászás és számtalan logikai feladat teljesítését követő dínom-dánom után. Nem vagyok túl friss és nem terveztem holnapnál előbb főzni bármit is!! Van itthon felvágott, zsömle, sajt, szeletelt kenyér és a szokásos melegszendvicskrém konzervek, meg a számtalan paradicsomos spagetti szósz. Vagyis éhen nem halunk! Sajnos azonban a férjem influenzás lett és mára már teljesen ledöntötte lábáról a kór:( Olyan kis nyüzüge, fáradtka, szörcsögi:( A megfázásos betegségek ellen én igen is hiszem, hogy a leves valóban képes javítani a tüneteken. De ma már sem időm, sem erőm nincsen egy komoly húsleves elkészítésére. Mégis minden rendben, hiszen ismerek olyan levest, amely hamar elkészül, mégis sűrű, tápláló és a férjem egyenesen imádja:

MÁJGOMBÓC LEVES

2012-11-16 18.47.11_Hagrid_Round.jpg

2012-11-16 14.47.48_Anne_Round.jpgAlig kell hozzá alapanyag:) Vettem 1-1 csokor sárga és fehér répát, megint volt zöldjével a Sparban, azt szeretem legjobban. Kell hozzá 2-3 kisebb méretű krumpli is. Aki szereti a karalábét, zellert persze azt is tehet bele én kihagyom. A lényeg, hogy minden zöldséget kb egyforma apró kockákra kell aprítani, akkor lesz csinos a levesben. Egy pici darab vajra dobom a zöldségeket, kivéve a krumplit. Hozzá teszek 1-2 maréknyi zöldborsót is, amit most a fagyasztóból vettem ki. Párolgatom, kevergetem, egy pár percig, amíg kicsit megpuhul. Ráöntök 2-2,5l vizet, hozzáadom a kocka krumplit, egy erőleves kockát, só-bors, kevés vegeta (ízlelgetni kell, ne legyen túl sós a végén) és a zöldeket is. Majd közepes lángon felforralom és én még egy fél órát főzögetem kis lángon félig lefedve. Kész is van, már csak a májgombócokat kell belefőzni. 

2012-11-16 15.14.21_Anne_Round.jpgÉs itt aztán ízlés és ráérő idő kérdése a belevaló. Ma nem volt hangulatom a gombócoláshoz, ezért Lidl-ben vásárolt fagyasztott májgombócot kapott a leves. Szerintem ez a legfinomabb kész májgombóc. 

Ha saját kezűleg készítem, akkor is van még 2 receptem rá:) Az egyikhez májkonzerv kell, a másikhoz csirkemáj. Nekem mind a kettő bejött, bár a valódi májból készültet kedvelik inkább a családban, a májkrémes verzió gusztusosabb, lágyabb, csinosabb:) 

1 ) Májkonzerves verzió - kell 30 dkg májkonzerv (én a retro sertést használtam), amit elkeverek jól, hozzáadok 5 tojást, 10-12 evőkanálnyi zsemlemorzsát, apróra vágott petrezselymet, majorannát, vajon dinsztelt vöröshagymát (1-2 fej). Sózom, borsozom és vizes kézzel formázom a gombócokat belőle. Ez úgy 10 percig kell, hogy főljön a levesben még.

2) Csirkemájas verzió - 6 dkg vajjal kapargatom össze villával a 20 dkg csirkemájat. 3 tojást, 5 dkg zsemlemorzsát  és 1 jól beáztatott (vízbe) és kinyomkodott zsemlét keverek bele. Itt segíthet nekünk valamelyik keverő-kavaró gépünk, hogy minél simább legyen a masszánk. Szintén kap 1-2 fej vajban párolt vöröshagymát (apróra vágott persze), sót, borsot, majorannát és petrezselymet. A máj miatt ez a fajta gombóc picit tovább 15 percig kell, hogy főljön a levesben.

Nem kell megijedni, mindkét verzióból elég sok gombócka készülhet, már ha ti is a diónyi méretű májgombócra szavaztok. Aki a nagyobb méretűeket kedveli, annak persze kevesebb gombóca lesz, de szerintem az adott mennyiségű leveshez mindenképpen sok. A szupersége viszont, az, hogy simán le lehet fagyasztani és nekem még 2 levesre elég szokott lenni:)) Akkor legközelebb nem szorulok a Lidl-re sem:) 

Remélem javítja majd kicsi férjem hangulatát az este:)

Szólj hozzá

leves vacsora máj gyors főz májgombóc